V Praze najdete největší komerční dohledové centrum v rámci střední Evropy
Prostory zhruba 400 klientů v 11 zemích Evropy monitoruje 17 000 kamer 24 hodin denně, 365 dnů v roce. Tyto záznamy jsou vyhodnocovány na pražském pracovišti M2C Space.
„M2C Space je jako lidský mozek, umí zpracovávat a reagovat na mnoho obrazových informací najednou v jeden okamžik, což nedokáže ani lidské oko. Toho jsme schopni nejenom ze záznamu, ale i z online reality,“ vysvětluje Matěj Bárta, ředitel společnosti M2C.
M2C Space propojuje softwarovou analýzu sledovaných jevů se zkušeností aktuálně 87 proškolených operátorů. Díky neustále probíhající analýze přibývá parametrů, které pomáhají odhalit problematické události, a zlepšuje se vyhodnocování algoritmů. Analytické softwary tak umožňují práci operátora na více objektech a sledují vše, co se naprogramuje. „Například prodavačka najde v prodejně štítek od ztracených kalhot, spojí se s operátorem, společně dle štítku určí, kde v prodejně byly tyto kalhoty vystaveny a software potom operátorovi z dvanáctihodinového záznamu do několika minut vyfiltruje jenom ty lidi, kteří s daným zbožím manipulovali,“ říká manager dohledového centra Martin Kozlovský.
Integrace ostrahy a facility managementu
M2C Space je pak kromě ostrahy využíváno i při marketingových analýzách, kdy například vyhodnocuje promo akce v obchodech a řetězcích – analyzuje místa, kde se návštěvníci nejvíce pohybují, zda a jak dlouho se u konkrétního regálu nebo stánku zdrží apod. Stejně tak dokáže monitorovat stav technologií – průmyslové chlazení je nastaveno na minus 20 stupňů celsia, nárůst teploty v chlazeném prostoru znamená zvýšený výkon a tedy abnormální nárůst spotřeby elektřiny, ale systém to včas zjistí. Důležitým aspektem je i monitoring výrobního procesu, který může vést k jeho efektivizaci. V logistických centrech zase systém dokáže monitorovat SPZ.
„Posouváme se čím dál více k centrálnímu facility managementu, který dokáže hlídat servisní intervaly, monitoruje energie i stav technologií a ostraha je toho součástí. Ideálním stavem je kooperace se všemi systémy, které v objektu fungují,“ doplňuje Matěj Bárta. Jak takový systém může fungovat v reálném čase v praxi? „Kamion s papírem pojede z Prahy do Bíliny. V Bílině prší a papír by při vykládce zmoknul. Systém souběh těchto informací sám vyhodnotí, spojí se s vedoucím příjmu v Bílině a upozorní ho, aby si na očekávaný čas příjezdu kamionu připravil suchý dok a eliminoval tak vznik ztrát,“ vysvětluje Kozlovský s tím, že rozvoji k těmto chytrým systémům napomůže i dvojnásobné rozšíření pracoviště M2C Space, které proběhne v letošním roce.
Další technologickou inovací společnosti M2C je elektronická recepční, která byla představena loni v září. Výrazně usnadňuje systém přijímání i ohlášky návštěv v administračních a komerčních budovách. Firma využívá také unikátní službu M2C Support, což je software, který umožňuje formou mobilní aplikace okamžitý online přehled o událostech na základě vlastních přednastavených parametrů.