Seznamte se s nově zavedenou elektronickou evidencí náhradního plnění
Elektronická evidence náhradního plnění, která byla spuštěna 3. října 2017, se řídí novelou zákona o zaměstnanosti č. 327/2017 Sb. Touto novelou se upravila oblast náhradního plnění zaměstnáváním osob se zdravotním postižením. Nové povinnosti přibydou dodavatelům i odběratelům plnění. Z velké části se však změny dotýkají především dodavatelů. Co je důležité vědět?
Přihlášení dodavatele do evidence
Prvním krokem, který musí dodavatel uskutečnit, je přihlášení do systému, ten bude přístupný pouze registrovaným dodavatelům. Odběratelům ani veřejnosti přístupný nebude. Po registraci dojde k ověření údajů příslušným úřadem práce a k registrování dodavatele. Následně je možné po přihlášení zadat údaje o náhradním plnění.
Jaké informace musí dodavatel zadat do evidence?
- identifikační údaje odběratele a dodavatele
- čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením
- cenu výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek bez daně z přidané hodnoty započitatelnou do plnění povinného podílu způsobem uvedeným v § 81 odst. 2 písm. b) (náhradním plnění)
- datum dodání výrobků, služeb nebo realizace zakázek
- číslo dokladu, jímž byla vyúčtována dodávka výrobků, služeb nebo realizovaná zakázka
- datum zaplacení odebraných výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek započitatelných do plnění povinného podílu způsobem uvedeným v § 81 odst. 2 písm. b) (náhradním plnění)
O zaevidování platby do systému bude odběratel náhradního plnění informovaný automaticky generovaným e-mailem.
Co se změní pro odběratele?
Odběratel sděloval údaje o náhradním plnění po skončení kalendářního roku přílohou k tiskopisu Oznámení o náhradním plnění. Tiskopis je nutné vyplnit i po změně, ale bez povinné přílohy, potřebné údaje budou obsaženy v elektronické evidenci. S odběrateli nově souvisí požadavek na odeslání jedné ze tří přednastavených odpovědí na automaticky vytvořený e-mail, který požaduje ověření dokladu zaneseného dodavatelem do systému po přijetí platby.
Důležité dokumenty související s evidencí
Podrobnější informace o nově zaváděných postupech najdete na stránkách MPSV, důležitý je dokument s názvem Změny v oblasti plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením v roce 2017 a Evidence náhradního plnění-kontakty a časté odpovědi:
http://portal.mpsv.cz/sz/zamest/zamestnaniosob/novela2017.pdf
http://portal.mpsv.cz/sz/zamest/zamestnaniosob/evidence_np_kontakty_a_dotazy.pdf