I krádeže v obchodech se přizpůsobují moderní době
Před hospodářskou krizí se kradly luxusnější věci, kolem roku 2010 to byly věci denní spotřeby a nyní je opět zájem o luxusnější zboží. Například máslo je ale výjimkou, která potvrzuje pravidlo. Mění se i triky zlodějů, které reagují na technologické novinky v obchodech. Poptávka po sofistikovaných systémech ochrany zboží tak roste. Někdy však zlodějům stačí velká drzost.
Bezpečnostní agentura M2C má v Česku 80 procent trhu obchodních center. Loni zamezila více než 18 tisícům krádežím v celkové hodnotě 10 416 006 Kč. „Po otevření obchodu tam na kole vjede zloděj, ukradne láhev alkoholu a ihned zase odjede. Nikdo potom nestihne zareagovat,“ popisuje přímočarost zlodějů Jaromír Průša, předseda české pobočky Mezinárodní asociace bezpečnostního managementu (ASIS). Podle něj dnešní zloději rezignují na promyšlené metody krádeže. Vezmou zboží a odcházejí. Často se snaží spáchat maximálně přestupek do 5 000 Kč.
Problémy přichází i s nejnovějšími technologiemi. Samoobslužná pokladna sice kontroluje, zda zákazník opravdu na displeji zadává zboží, které dává do tašky. Zloděj si ale může zjistit, které jiné drahé položky váží stejně jako ty levnější. Namarkuje levnou čokoládu, zváží tu drahou. Ještě složitější je to se skenery, kdy si zákazník terminálem přejede zboží, dá ho do košíku a u pokladen se mu jen odečtou peníze. Co, když několik položek scanem neprojde? Fyzická ostraha i kamery jsou proto stále přítomné a technologie se v obchodech neustále zdokonalují. M2C se nyní zabývá chytrými regály. „Tato technologie sama hlídá, kolik položek je v polici a porovná ho s tím, co bylo zaplaceno. Lze tak v reálném čase kontrolovat, zda zboží mizí,“ vysvětluje ředitel divize obchodních center M2C Jaroslav Zoubek. Jde je naprogramovat i tak, že když někdo odebere třeba drahý alkohol, obrátí se k němu kamera a zkontroluje, zda si ho nedává pod bundu nebo do tašky. Systém lze použít i v případě tzv. množstevních podvodů. Ty jsou od doby, co lidé dělají velké nákupy a vrchovatě plný košík není nápadný, stále častější. Člověk podá pokladní k naskenování jednu lahev, ale uvede o něco menší číslo celkového počtu. Když prodavačka odhalí nesrovnalost, zákazník se prostě omluví, že se spletl.
Největší dohledové centrum ve střední Evropě
Před pár lety si zloději nosili tašky vystlané alobalem a zboží pak u rámu nepípalo. Bezpečnostním agenturám tak stačili strážní a kamery. Dnes musí systém fungovat efektivněji. Pražské pracoviště M2C Space monitoruje prostřednictvím 17 tisíc kamer prostory zhruba 400 zákazníků v 11 zemích a je tak největším dohledovým centrem ve střední Evropě. Analytické softwary sledují vše, co se naprogramuje a umožnují práci operátora na více objektech. „Prodavačka najde v prodejně štítek od ztracených džínsů a spojí se s operátorem. Dle štítku poté zjistí, kde v prodejně bylo zboží vystaveno. Software poté operátorovi ze záznamu do několika minut ukáže jenom ty, kteří s danými džínsy manipulovali. Pracovníci centra pak v rovině osobní zkušenosti často poznají známé osoby,“ dodává manager dohledového centra Martin Kozlovský. Centrum se nezaměřuje pouze na ostrahu, dokáže také změřit, jak dlouho lidé stojí u různých regálů, což lze využít při vyhodnocování marketingových kampaní.
Agresivita roste
Bezpečnostní agentury zaznamenávají snižující se věk pachatelů a zvyšující se agresivitu. Pracovníci M2C byli v loňském roce ve 118 případech napadeni, ve 289 případech ale naopak pomáhali u kolapsu osoby a ve 159 případech poskytli první pomoc. Vážným problémem jsou také sebevražedné pokusy přímo v obchodních centrech, kterých v poslední době stoupá. Za poslední rok to byly minimálně čtyři případy. „Častým způsobem je aplikace prášků na toaletách nebo podřezání žil. Tomu se nám díky pravidelným kontrolám daří předcházet,“ upřesňuje Jaroslav Zoubek s tím, že nákupní centra se staví také více do výšky, což riziko zvyšuje. V Českých Budějovicích se díky zásahu vedoucího ostrahy podařilo zabránit sebevraždě dívky, která se chystala skočit.